Je to projekt Realu Madrid, ktorý sa rozhodol pridať futuristické a ekologické parkoviská k zrekonštruovanému štadiónu. Budú postavené pozdĺž dlhších strán štadióna: ulica La Castellana a Padre Damián.
Madridský El Mundo uvádza, že štadión, ktorý bude samozrejme oveľa viac ako len futbalové ihrisko, dostane ďalších 1 667 parkovacích miest, čo bude súčasťou stratégie trvalo udržateľného rozvoja a environmentálneho projektu Madrid360.
V blízkej budúcnosti začnú madridské úrady schvaľovať iniciatívu Realu Madrid na vytvorenie takzvaného komunikačného uzla pod novým Santiagom Bernabéuom.
Má ísť o verejno-súkromné partnerstvo: výstavbu v hodnote 67 miliónov eur bude financovať Real Madrid, ktorý bude parkoviská spravovať 30 rokov a mesto bude za ich prevádzku platiť približne 200 000 eur ročne. Práce sa začnú v lete a potrvajú 18 mesiacov.
Spolu tri parkoviská
Dve verejné parkoviská, ktoré budú dostupné pre verejnosť a s 500 miestami pre obyvateľov mestskej časti, doplní tretie súkromné parkovisko pre 400 vozidiel, ktoré králi dokončujú na mieste bývalého Esquina del Santiago Bernabéu. Toto parkovisko bude slúžiť len pre potreby klubu a to zamestnancov, hráčov, súperov či socios.
Parkovisko na La Castellana bude mať 35 686,62 metrov štvorcových a na Padre Damián – 26 375,34 metrov štvorcových.
To prvé sa spojí so západnou časťou areálu a druhé bude oveľa dlhšie, no bude čiastočne prepojené s východnou tribúnou.
Cieľom klubu a vedenia mesta je znížiť dopravné zápchy v dňoch zápasov, ale aj mimo nich, keď sa už teraz Bernabéu stane každodenným komerčným, obchodným, reštauračným a zábavným centrom.
Klub sa o to usiluje, pretože futbal bude už iba jeden z mnohých bodov aktivít nového Bernabéu. Budú sa tam organizovať veľké koncerty, výstavy, ale aj iné športové podujatia ako tenisové a basketbalové zápasy.
To všetko bude možné vďaka pokročilému systému odloženia trávnika, na ktorý Real Madrid získal dodatočný úver vo výške 225 miliónov eur.
Parkovisko La Castellana bude pozostávať z nadzemného podlažia a troch podzemných podlaží, ktoré spolu poskytnú 1 115 parkovacích miest, ako aj zdieľanú prepravnú platformu a nabíjacie stanice pre elektromobily.
Parkovisko na Padre Damián bude mať tri podzemné podlažia s 552 miestami pre autá, 12 pre autobusy, Kiss & Drive zónu pre cestujúcich do škôl a Mestské distribučné centrum.
Pomoc aj pre školy
Bude možné vykladanie tovaru, ktoré sa dováža do priestorov a bytov v okolí štadióna. Na parkovisku vznikne špeciálna odberná zóna, do ktorej bude možné v budúcnosti doručovať veci aj dronmi.
Novinkou v Španielsku, prevzatou zo Spojených štátov, bude aj zóna na vyzdvihnutie a odchod študentov z mnohých škôl na Padre Damián.
Táto téma je v tejto krajine momentálne dosť horúca, pretože v novembri pred jednou zo škôl v Mirasierra v Madride zomrelo 6-ročné dieťa a 10-ročné a 12-ročné dieťa sa ťažko zranili.
Na parkovisku La Castellana má byť prízemie bezemisné a má mať nabíjacie stanice pre elektromobily.
„Celá táto platforma sa má vzťahovať aj na zdieľanú dopravu, ktorá je alternatívou k súkromným autám. Toto sa už ukázalo ako účinné pri znižovaní emisií.
Doplní verejnú dopravu a prispeje k čistejšej a udržateľnejšej doprave a zároveň podporí využívanie nemotorových možností,“ komentuje oddelenie životného prostredia na radnici v Madride.
Ako vypočítal samotný klub, spomínané riešenia ušetria vodičom ročne 698 000 hodín, ktoré doteraz strávili hľadaním voľného miesta v blízkosti štadióna. Odhaduje sa, že klubu vďaka týmto riešeniam pribudne do pokladnice ďalších 9 miliónov eur.
Dve nové parkoviská navyše znížia emisie: o 2 631 ton oxidu uhličitého a o 2 300 ton iných znečisťujúcich látok, ako sú oxidy dusíka, uhľovodíky a rôzne druhy prachu.
Infraštruktúra bude plne verejná, a preto bude cena v súlade s podmienkami ostatných mestských parkovísk v celom Madride.
zdroj: El Mundo