Futbalový klub z druhej ligy, nemecká elektronická firma, start-up zameraný na virtuálne zberateľské karty. A teraz – jachtársky tím.
Kylian Mbappé sa ako podnikateľ snaží diverzifikovať svoje portfólio, investujúc do inovatívnych odvetví, ktoré pomáhajú budovať imidž mladej a odvážnej značky, píše tlačová agentúra EFE.
„Mbappé má americký prístup k športu, podobný ako LeBron James (basketbalista Los Angeles Lakers), ktorý už ako aktívny hráč investoval do rôznych biznisových skupín,“ vysvetľuje pre EFE Vincent Chaudel, francúzsky odborník na športový marketing.
Podľa Forbesu LeBron James do roku 2022 nahromadil majetok presahujúci miliardu eur (z platov, imidžových práv a investícií), čo z neho urobilo prvého aktívneho hráča NBA, ktorý sa pridal do exkluzívneho klubu miliardárov.
V prípade hviezdy Realu Madrid sa podobnou cestou môže vydať aj Kylian Mbappé, podporovaný svojou matkou Fayzou Lamari a právničkou špecializujúcou sa na imidžové práva – Delphine Verheyden. Robí to však v súlade so svojimi zásadami, konštatuje EFE.
Mbappé sa ako podnikateľ riadi tou istou logikou ako Mbappé ako reklamná tvár: starostlivo si vyberá značky, ktoré reprezentuje.
Keď v roku 2022 vyvolal krízu vo francúzskej reprezentácii tým, že odmietol účasť na kolektívnych reklamných foteniach propagujúcich stávkové kancelárie a fast food – odvetvia, ktoré obviňuje z „ničenia“ mládeže – riadil sa tými istými princípmi, ktoré dnes určujú jeho investičné rozhodnutia, dodáva Chaudel.
Úplná kontrola nad procesom
Tak ako v prípade využívania svojho imidžu, Mbappé chce „mať kontrolu nad celým procesom“ a vyberá si projekty nielen na základe možného zisku.
V posledných rokoch investoval napríklad do Sorare – francúzskeho start-upu ponúkajúceho digitálne karty futbalistov a možnosť ich výmeny prostredníctvom kryptomien, čo mu umožňuje nadviazať kontakt s mladým a dynamickým publikom, uvádza EFE.
V technologickom sektore, ale viac „hmotnom“, Mbappé kúpil viac ako 10 % podielov vo firme Loewe – nemeckom výrobcovi audiovizuálneho vybavenia (nepliesť si so značkou módy), čo ho spája s hudbou a presnosťou made in Germany.
Väčšinový podiel v Caen – klube z druhej francúzskej ligy, s ktorým bol blízko podpisu zmluvy ako tínedžer – mu umožňuje zachovať si priamu väzbu so svetom profesionálneho športu, pripomína EFE.
Najnovší investičný krok Mbappého, oznámený minulý týždeň prostredníctvom jeho investičného fondu Coalition Capital, ho presúva z trávnika na more. Ide o účasť vo francúzskom tíme súťažiacom v regatách SailGP – prirovnávaných k Formule 1 jachtingu vzhľadom na závratné rýchlosti dosahované jachtami.
Prostredníctvom tejto diverzifikácie sa Mbappé snaží budovať imidž odvážneho futbalistu, otvoreného novým technológiám a zmenám v športe.
Jeho činnosť sa však neobmedzuje len na podiely. Pred dvoma rokmi založil vlastnú produkčno-distribučnú spoločnosť Zebra Valley, pôsobiacu na rozhraní športu, videohier a hudby.
Oficiálne nie je známe, koľko investoval do jednotlivých projektov, no podľa Chaudela kapitán francúzskej reprezentácie „viac dbá na imidž, ktorý mu účasť na týchto projektoch prináša, než na samotný finančný výnos.“
Útočník mal príležitosť vybudovať si solídne finančné zázemie. Vďaka predĺženiu zmluvy s PSG v roku 2022, ocenenému na 72 miliónov eur brutto ročne, sa dostal medzi najlepšie platených športovcov sveta.
Jeho prestup do Realu Madrid v roku 2024 znamenal pokles príjmov z futbalu – odhadovaný na približne polovicu – no ten bol čiastočne kompenzovaný nárastom príjmov z imidžových práv, uzatvára EFE.
zdroj: EFE