Domov Novinky Čo hovoria pravidlá a odborníci o Asensiovej penalte a Rodrygovom góle?

Čo hovoria pravidlá a odborníci o Asensiovej penalte a Rodrygovom góle?

V zápase medzi Realom Madrid a Gironou došlo k dvom kontroverzným akciám, ktoré boli uznané v neprospech Realu Madrid. Čo o nich hovoria predpisy, usmernenia a odborníci?

Autor: Marek
0 komentár

V 77. minúte trafila Asensia lopta, ktorá ho zasiahla do hrude a následne sa odrazila od lakťa. Po minúte bol rozhodca privolaný k monitoru VAR, kde nariadil pokutový kop za ruku po jej odraze od tela Španiela.

Juanfe Sanz z Chiringuita, odborník v programe a novinár s prepojením na Technický výbor arbitrov, poukazuje na to, že penalta bola správna, pretože hra Asensia zodpovedala druhému bodu v hre rukou v Pravidlách hry: hráč si pohybom ruky neprirodzene „zväčšil“ telo, čo nebolo odôvodnené pohybom tela hráča. To je hlavný argument odborníkov, ktorí hovoria o správnom rozhodnutí rozhodcu.

Na druhej strane tí, ktorí s rozhodnutím nesúhlasia, citujú usmernenia pre španielskych rozhodcov, o ktorých sa vo svojom príspevku na Twitteri zmienil aj samotný Asensio. V usmerneniach, ktoré boli vypracované po letnom stretnutí rozhodcov [úplné informácie nájdete tu], čítame, že:

„Rozhodcovia NEBUDÚ TRESTAŤ nasledujúcu hru rukou:
[…]
4. Pokiaľ sa hráčovi odrazí lopta od inej časti tela
[…]“.

Navyše, ako sa v mnohých prípadoch ukázalo na Twitteri, konferencia medzi rozhodcami a novinármi pred začiatkom sezóny ukázala niekoľko príkladov, keď podobné situácie neboli nikdy potrestané, pokiaľ ten istý hráč zahral rukou po odraze.

To si vypočuli aj hráči La Ligy počas letných stretnutí s rozhodcami. Spomenul to aj Thibaut Courtois, ktorý uviedol, že podľa jeho názoru by sa takáto ruka v Lige majstrov z tohto dôvodu nepískala.

Akoby to nestačilo, v pokynoch sa môžeme dočítať, že ak je situácia na hranici alebo vyvoláva značné pochybnosti, potom by ste mali posúdiť, čo blokovalo pohybu ruky a aký bol účinok:

„Novinkou v pokynoch je doplnenie ustanovenia, že pri hre rukou na hranici priestupku sa rozhodcom odporúča vyhodnotiť efekt hry, t. j. analyzovať, kam by lopta smerovala, keby ho nezasiahla.“

Tento aspekt má potom nakloniť rovnováhu v prospech odpískania priestupku alebo upustenia od potrestania.

V tejto situácii možno pridať dva poznatky z Chiringuita z dnešnej noci. Rafa Guerrero, bývalý rozhodca pracujúci pre program, zdôrazňuje, že podľa neho nejde o penaltu, pretože Asensio robí pohyb telom a snaží sa ochrániť pred „nečakanou“ loptou, ktorú pred ním jeho súperi nezahrali.

Programoví experti navyše naznačili, že Asensiovo správanie je také prirodzené, že Bueno a Kroos, ktorí boli hneď za ním, robili podobné pohyby rukami, aby si chránili svoje telá.

Zaujímavosťou je, že Cristobal Soria – bývalý manažér Sevilly, fanatik Lea Messiho a Barcelony – uviedol, že podľa neho to nebola penalta, a že pokiaľ by penaltu neodpískal, veľmi ľahko by si to dokázal obhájiť.

Suma sumárum, každý si to môže posúdiť sám, čo v tejto situácii prevláda: neprirodzená poloha ruky alebo zasiahnutie lopty do ruky po tom, čo ju zahral ten istý hráč. VAR si našiel zjavne neprirodzenú polohu rúk, s čím súhlasil Melero López pri monitore.

Rodrygov gól

V 89. minúte dal Rodrygo gól na 2:1, no rozhodca na ihrisku ho zrušil a ukázal, že brankár mal loptu pod kontrolou a Brazílčan ho fauloval.

Keď má brankár loptu pod kontrolou. Ustanovenia hry hovoria o tom, že:

Brankár sa považuje za to, že má loptu pod kontrolou, keď:

● má loptu medzi rukami alebo medzi rukou a akýmkoľvek povrchom (napr. ihriskom, vlastným telom) alebo ak sa jej dotkne akoukoľvek časťou ruky alebo paže, okrem prípadov, keď sa lopta odrazí od brankára

● má loptu stojacu na otvorenej, natiahnutej ruke

● odráža loptu na zemi alebo ju hádže nahor

Rozhodca López rozhodoval sám na ihrisku a ukázal, že Gazzaniga prikryl loptu rukou.

Rodrygo ju kopol po tom, čo brankár Girony zdvihol ruku a snažil sa pritiahnuť loptu k sebe prstami, čo viedlo k tomu, že sa jej dotkol iba dvoma prstami a nezakryl si ju.

Novinári argumentujú, či v tomto momente mal brankár skutočne kontrolu nad loptou. Odborníci na čele s Juanfem Sainzom sa však prakticky plne zhodujú v tom, že gól bol neuznaný správne, pretože podľa pravidiel mal loptu pod kontrolou brankár (v tom zmysle, že loptu mal pod rukou, prikryl ju a Rodrygo ho už nemohol napádať).

Zhruba pred dvomi týždňami Girone zrušili podobný gól proti Almerii. Rubi, tréner Almeríe, na tlačovej konferencii po zápase povedal, že sa pýtal rozhodcu, či bolo rozhodnutie v prospech jeho tímu správne, a ten mu mal povedať, že ak má brankár nad loptou ruku, má ju pod kontrolou a súper ho nemôže napádať.

Rozhodca gól zrušil, situáciu nepreveroval ani cez VAR. Opäť si každý môže spraviť svoj úsudok, či bol gól správne zrušený.

zdroj: Chiringuito, SER, marca.com, as.com

Subscribe
Notify of
0 Komentárov
Inline Feedbacks
Načítať všetky komentáre

Odporúčame

0
Tu môžete pridať komentár, nech sa páči...x
()
x