Domov Novinky Čiary sme kreslili od oka, je to náročné

Čiary sme kreslili od oka, je to náročné

La Liga bude mať od novej sezóny technológiu poloautomatického ofsajdu.

Autor: Marek Varga
0 komentár

Za posledných šesť rokov, odkedy sa VAR zaviedol, sa používal, ako sa vyjadrili samotní rozhodcovia, veľmi primitívny nástroj a v praxi kreslili čiary od oka.

„Fanúšikovia môžu byť úplne pokojní. Všetko sa kontroluje a analyzuje. Robí sa to s veľkou precíznosťou a v čo najkratšom čase. Hovoríme o takých malých vzdialenostiach, že sa môžu vyskytnúť určité chyby pri určovaní kontaktných bodov, ale systém je osvedčený a spoľahlivý.“

„Ťažko pochopiť, že viac dôverujeme ľuďom z Twitteru, ktorí kreslia svoje čiary. V ich prípade je ťažké dosiahnuť úplnú rovnosť pri kreslení čiar. V týchto situáciách ide niekedy aj o milimetre,“ komentoval v rozhovore pre časopis Jot Down bývalý rozhodca Clos Gómez, teraz riaditeľ VAR v Španielskej komisii rozhodcov.

Relevo uvádza, že s názorom supervízora nesúhlasia samotní rozhodcovia. Viac ako desiatka rozhodcov, s ktorými portál viedol rozhovor, sa zhoduje v tom, že existujúci nástroj na kreslenie čiar, ktorý najskôr ponúkalo Mediapro a potom v posledných rokoch Hawk-Eye, je: „Jednoduchý, nepresný a nespoľahlivý“; „Je to nemehlo“; „Čiary kreslíme od oka“; „Je to ako Paint“.

Portál poukazuje na to, že proces v skutočnosti doteraz vyzeral prakticky tak, ako keby ho implementovali samotní fanúšikovia doma a bol veľmi jednoduchý.

Technik VAR zastavoval prehrávanie na príslušnom zábere a rozhodcovia určovali krajné body v obrane a útočiacich hráčov, z ktorých sa spúšťali zvislé čiary k zemi, kde sa tvorili známe vodorovné čiary ofsajdu.

Jediným rozdielom bolo spoliehanie sa na koncové čiary alebo čiary pokosenej trávy v prípade domácich analytikov a algoritmus analyzujúci ihrisko v prípade rozhodcov.

Určenie čiary aj so správnym algoritmom zostalo úplne manuálne. Rozhodcovia čelili presne tým istým problémom ako analytici na Twitteri.

Často museli zväčšovať obraz, aby presne videli, ktorá časť tela je najďalej, čo však výrazne zhoršovalo kvalitu obrazu a pri veľkom množstve pixelov sa všetko robilo od oka.

Druhým zjavným problémom je určenie prvého okamihu odohrania lopty, na čo je potrebný výber snímky, pričom ak je na snímke menej FPS (snímok za sekundu), nedá sa presne vybrať ani okamih odohrania lopty.

To všetko má za následok, že je absolútne nemožné povedať, že takýto nákres je úplne spoľahlivý. A za tieto roky sa vyskytli desiatky rozhodnutí a preto sa na Twitteri (dnes X) tak často stávalo, že tamojší analytici oznámili: VAR sa mýlil!

„Nemali sme na to správne nástroje“, bránia sa rozhodcovia spravodlivo. Všetko negatívne ovplyvnil aj tlak: ten časový, ale aj ten, že treba spravodlivo rozhodnúť. Okrem toho efektivita práce závisela aj od skúseností a zručností technikov, ktorí systém v miestnosti VAR riadili.

Samozrejme, v La Lige sa to od nadchádzajúcej sezóny zmení, keď spoločnosť Hawk-Eye poskytne Primera División poloautomatickú technológiu na odhaľovanie ofsajdu. Hawk-Eye na tejto otázke spolupracuje aj s FIFA alebo UEFA, a to aj v Lige majstrov.

Bude to technologickou podporou pre rozhodcov na ihrisku a tých, ktorí obsluhujú systém VAR. Technológia využíva najmä 12 kamier, ktoré sú umiestnené pod strechou zariadenia a ktoré sledujú loptu a až 29 bodov na tele každého hráča, ktoré sa zohľadňujú pri výpočte pozície, pričom všetko sa meria až 50-krát za sekundu.

Futbalová lopta môže byť vybavená aj špeciálnym snímačom, ktorý dodatočne prenáša polohu lopty na ihrisku 500-krát za sekundu, čo umožňuje určiť presný bod, v ktorom hráč kopne do lopty.

To všetko vedie k presnému určeniu polohy futbalovej lopty a zúčastnených hráčov v potenciálnom postavení mimo hry, po ktorom algoritmus vypočíta, či došlo k ofsajdu.

Rozhodcovia VAR po tom, ako sú informovaní o ofsajde a analyzujú údaje poskytnuté systémom, ako napríklad bod, v ktorom bola lopta kopnutá, a nakreslenú čiaru, budú môcť potvrdiť rozhodnutie počítača a informovať hlavného rozhodcu.

zdroj: relevo.com

Subscribe
Notify of
0 Komentárov
Staršie
Novšie Najviac hlasov
Inline Feedbacks
Načítať všetky komentáre

Odporúčame

0
Tu môžete pridať komentár, nech sa páči...x